واشنگتن می گوید آماده کار با رئیس جمهوری جدید ساحل عاج است
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا می گوید بازداشت لوران باگبو، رئیس جمهوری سابق ساحل عاج به «دیکتاتورها» و «حاکمان ظالم» جهان نشان می دهد که تلاششان برای حفظ قدرت به هر قیمت، عواقبی خواهد داشت.

خانم کلینتون در سخنانی که روز دوشنبه در واشنگتن ایراد کرد گفت بازداشت آقای باگبو علامتی صریح مبنی بر این است که رهبران «نمی توانند صدای مردم خود را در انتخابات آزاد و عادلانه نشنیده بگیرند».

خانم کلینتون همچنین از مردم ساحل عاج خواست آرامش خود را حفظ کنند و گفت آمریکا مشتاق همکاری با الاسان واتارا، رئیس جمهوری منتخب مردم است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه گفت آقای باگبو علیه اصول دمکراتیک اقدام کرده و بارها طی چند ماه اخیر، قانون را زیر پا گذاشته است. آقای هیگ همچنین گفت روند قضایی رئیس جمهوری سابق ساحل عاج باید عادلانه و محترمانه برگزار شود.

دیدبان حقوق بشر گفته است لوران باگبو در جنایات علیه بشریت و دیگر جرائم دست داشته و باید مسئول شناخته شود. این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین نیروهای مدافع واتارا را به کشتار غیرنظامیان و تجاوز به آنان متهم کرد و گفت آقای واتارا باید هنگامی که قدرت را به دست گرفت، با حفظ بی طرفی به این خشونت ها رسیدگی کند.

لوران باگبو، رئیس جمهوری سابق ساحل عاج روز دوشنبه در اقامتگاهش بازداشت شد و به این ترتیب درگیری های چهار ماهه بر سر کسب قدرت در این کشور آفریقایی پایان یافت.

باگبو توسط نیروهای وفادار به آلاسان واتارا با حمایت نیروهای ویژه فرانسوی و سازمان ملل متحد در ابیجان بازداشت شد .لوران باگبو ماه ها از ترک قدرت و سپردن آن به الاسان واتارا، برنده مورد تایید سازمان ملل متحد در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر گذشته، امتناع کرد.

یک سخنگوی نیروهای حامی واتارا به صدای آمریکا گفت آقای باگبو به مقر الاسان واتارا در هتل گلف منتقل شده است. سفیر آقای واتارا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که لوران باگبو زنده و سرحال است و به عدالت سپرده خواهد شد.

سازمان ملل متحد و گروه های مدافع حقوق بشر سربازان وفادار به آقای باگبو را به حمله علیه غیرنظامیان و استفاده از سلاح های سنگین علیه آنان، متهم کرده اند.

پیشتر شاهدان عینی از ادامه درگیری میان نیروهای طرفدار ۲ مدعی ریاست جمهوری در ابیجان در روز دوشنبه خبر دادند. این درحالی است که هلیکوپترهای سازمان ملل متحد و فرانسه شب گذشته محل سکونت لوران باگبو را که برغم فراخوان بین المللی حاضر به کناره گیری از قدرت نبود، هدف حمله قرار دادند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه تاکید کرد عملیات شب گذشته در پاسخ به ادامه تعارض حامیان باگبو به شهروندان و کارمندان سازمان ملل در ابیجان صورت گرفت. آقای سارکوزی گفت تنها تسلیحات سنگین در ابیجان هدف حمله قرار گرفته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواهان توقف جنگ و کناره گیری فوری لوران باگبو از قدرت شده بود




:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: